Motivasyon

Motivasyon

12.12.2012 1707

MOTİVASYON

 

Rehberlik

Motivasyon nedir?

Motivasyon, insanları belli davranışları yapmaya yönelten enerji ve güçtür. İnsanların benliğinde oluşan fizyolojik, bilişsel ve duyuşsal boyutları olan bir güdülenme durumudur.

 



Motivasyonu Olumsuz Etkileyen Faktörler

 

1.    Psikolojik faktörler

  • İsteksizlik
  • Kendine aşırı güven
  • Başaramama korkusu
  • Zihnin sürekli başka şeylerle meşgul olması

2.    Bedensel Faktörler

  • Kötü beslenme alışkanlıkları
  • Aşırı açlık, aşırı tokluk
  • Aşırı yorgunluk
  • Uykusuzluk

3.    Çevreyle ilgili faktörler

  • Gürültü
  • Televizyon
  • Müzik
  • Telefon
  • Yetersiz ışık
  • Masada çalışma alışkanlığının olmayışı (yatarak çalışma, koltukta oturarak ders çalışma vs…)
  • Arkadaşlara “hayır” diyememe
  • Sabırlı olamama
  • Gereksiz ayrıntılara takılma

 

Motivasyonu Olumlu Etkileyen Faktörler

En önemli faktör, öğrenilecek konuya karşı istekli ve ilgili olmaktır. İnsanın doğasında öğrenme isteği bulunmaktadır fakat öğrenmenizi engelleyen veya geciktiren faktörler vardır. Bunların başında konsantrasyon eksikliği gelir. Konsantrasyon problemiyle baş edilebilmesi için şunlar önerilmektedir:

 

  • Neden öğrenmeniz gerektiğini saptayın.
  • Nasıl iyi öğreneceğiniz üzerine düşünün veya bir uzmandan yardım alın.
  • Konunun ilginç yanlarını bulun.
  • Öğrendiğiniz şeyin amaç değil, sizi hedefe ulaştıracak bir araç olduğunu unutmayın.

 

Öğrenilecek konuya ilgi ve istek duyduktan sonra harekete geçin ve şunları uygulamaya başlayın:

 

  • Yapacağınız şeyde başarılı olacağınıza inanın.
  • Açık ve gerçekçi hedefler belirleyin.
  • Kendinizi tanıyın. Verimli olabileceğiniz saatleri seçerek o saatlerde çalışın.
  • Çalışma sisteminizi belirleyin. Ders çalışmaya ayırdığınız zamanın programlı olmasına özen gösterin. Çalışmayı alışkanlık haline getirin.
  • Her gün düzenli olarak çalışın. Sınava hazırlık sürecinde sürekliliğin yoğunluktan daha önemli olduğunu unutmayın.
  • Çalışma esnasında, okuma, not tutma, özet çıkarma, anlatım ve uygulama gibi tekniklerden yararlanın.
  • Çalışmanın size ait bir sorumluluk olduğunu unutmayın. Çalışma faaliyetini sahiplenin. Unutmayın ki, başarı ve başarısızlık size aittir.
  • Başarısızlıklarınızı genellemeyin. Emek verdiğiniz her şey sizi başarıya götürecektir.
  • Zor ve uzun konuları parçalara bölerek çalışın. Öğrendiğinizi hissettiğinizde kendinize ödül verin. Örneğin analitik geometriden 50 soru çözdünüz ve konuyu kavradığınızı hissediyorsunuz. “50 soru çözdüm ve bu konuyu iyi anladım, 1 saat bilgisayar oynayabilirim, film izleyebilirim veya akşamki maçı izleyebilirim” diyerek çalışma karşılığında kendinizi ödüllendirin.
  • Başarınızı asla başkalarıyla kıyaslamayın. Kendi gelişiminizi, yeteneklerinizi göz önünde bulundurun ve yapabileceğinizin en iyisini yapmaya çalışın.
  • Önyargılardan uzak durun. Konulara “asla yapamam” diye yaklaşmayın. Gerekli çabayı gösterdiğiniz takdirde yapabileceğinize inanın.
  • Yanlışlarınızı asla atlamayın. Onlardan ders çıkartıp üzerine gidin. Yanlış yaptığınız her sorunun sınavda karşınıza çıkabileceğini unutmayın. Emin olun başaracaksınız.
  • Sınavlara hazırlanırken bazı şeylerden fedakârlık etmeniz gerektiğini unutmayın ve size zararı dokunacak şeylere “hayır” demeyi öğrenin. (Bilgisayar, telefon, tv, arkadaşlar, müzik dinlemek, gezmek gibi)
  • Olumsuz düşüncelerden uzak durun. (“Kazanamazsam ne yaparım”, “başkaları ne der”, “annem, babam bu kadar çabalıyor, ya onların çabalarını boşa çıkartırsam” vs.)
  • Hayal kurmaya başladığınızda bir iki saniye gözlerinizi kapatıp dinlenin ve tekrar çalışmayı deneyin. Yine olmuyorsa “5 dk. Hayalimi kurup derse döneceğim” deyin ve 5 dk. içinde derse dönün.
  • Çalışmanızı bölmeyin. Yaptığınız işi mutlaka bitirin. Ama düzenli aralıklarla çalışın. 5–10 dakikalık küçük molalar da verin. (Bir su içecek ya da bir meyve yiyecek kadar. Bir televizyon programı izleyecek kadar değil!)
  • Günün sonunda yaptığınız çalışmaları değerlendirin. Verimli çalışıp çalışamadığınızı ölçün.
  • Unutmayın, başarmak için gerekli potansiyel her bireyin kişiliğinde saklıdır.

 

Birçok öğrencinin hazırlık sürecinde şikayet ettiği en büyük problem motive olamadığını düşünmesidir. Aslında motivasyon kişiye özgü bir çok faktörü kapsar. Yani her bireyin içsel motivasyonunun dayandığı unsurlar farklılık gösterebilir. Her insan bazen yaptığı işten sıkılabilir sizlerde bazen ders çalışmak istemeyebilirsiniz içinizden ders çalışmak gelmeyebilir. Böyle durumlarda üniversiteyi kazanmanın size neler katacağını ve kaybetmenin sizden neler götüreceğini düşünün.

 

 

 

                                                                                                                  TUZLA YUNUS EMRE İMAM HATİP LİSESİ

                                                                                                                               REHBERLİK SERVİSİ